CéDéčko

Rekonstrukce stanice Pankrác a výstavba úseku nové linky metra D.

Od 6. ledna 2025 je z provozu vyloučena stanice metra C Pankrác. Budují se tu nové technické prostory nejen ty pro přestup na plánovanou linku metra D společně se spojkou tras C-D, ale i ty stávající.

Zároveň celá stanice prochází kompletní rekonstrukcí.

Soupravy metra aktuálně stanicí jen projíždějí a bude tomu tak minimálně do konce tohoto roku (2025). Níže nabídnu několik fotografií z ranné fáze probíhající rekonstrukce.

Pankrác-původně Mládežnická je součástí prvního pražského úseku I.C spojující Kačerov a Sokolovskou (dnešní Florenc).

Samotné nástupiště bylo až do zahájení letošní rekonstrukce téměř v původním stavu, obložené bílým mramorem s šedými linkami. Tato vizuální podoba má být zachována i po rekonstrukci.

Původní eskalátory budou vyměněny za některý ze současně používaných typů.

Zatímco tyto jsou už likvidovány,

ty na druhé straně tu v době návštěvy ještě fungují. Nejen jako přístupová cesta pro dělníky, ale i pro účely odvozu nepotřebné sutě.

Se sundanými obklady a nasvícením pouze stavebními světly má stanice takovou tu „správnou atmosféru“.

Následuje pár fotek rekonstruovaného nástupiště jiným aparátem.

Historie tu dýchá i ze stropních podhledů.

Otisk na zdi po sundaném současném názvu stanice.

Není to tak dávno, co jsem se o sloupy s tímto obložením opíral při čekání na soupravu.

Tímto průhledem se dostáváme k druhé části příspěvku.

A to o trochu dále k budovanému úseku, zatím tedy jen mezi stanicemi Olbrachtova-Pankrác, nové linky D.

Ty byly veřejnosti zpřístupněné v rámci dne otevřených dveří, pořádané Dopravním podnikem hlavního města Prahy ve dnech 17-18.5.2025.

Sestupujeme štolou budoucího eskalátorové schodiště jižního vestibulu ve stanici Olbrachtova.

Tunelem ve staniční úrovni se vydáváme směrem Pankrác.

Po levé straně fotky je vidět budoucí propojka mezi nástupišti, ze které bude zároveň ústit severní vestibul stanice.

Po jejím průchodu se díváme do druhého vlakového tunelu.

O kus dále za plánovanou stanicí se naskýtá pohled…

…do dočasné těžební šachty, ústící do prostor mezi tunely.

Ve směru trasy je zpřístupněna budovaná technologická část podzemí, nacházející se mezi traťovými tunely.

S pěknou expozicí pro návštěvníky.

Je třeba se posunout o kus dále, stále ještě jednokolejným tunelem,

až do místa rozpletu dvojkolejného tunelu a budované spojky s trasou C.

Tady je ještě druhý z jednotlivých tunelů (pohled směr Olbrachtova).

A proti němu již zmíněná D-C spojka.

Dál už pokračujeme dvojkolejným a tedy větším traťovým tunelem.

Po pravé straně je propojka s větrací šachtou.

Až k hlavní přístupové šachtě blíže Pankráci.

Na fotkách to tak nevypadá, ale je opravdu obrovská.

Jednalo se o první přístupovou štolu na této stavbě a dodnes je nad ní umístěný jeřáb, který do ni krom stavebního materiálu spouští i samotné stroje těžké techniky.

A pokračujeme v cestě.

O kus dál když se otočíme, můžeme vidět po levé straně odstavný tunel.

Procházíme obrovským prostorem, místem budoucí stanice Pankrác D. Ta bude mít největší příčný průřez v celém dosavadním pražském metru.

Musela se tak razit postupně aby nebyla narušena statika budov v okolí stavby.

Jako první tak byla vyražena a zpevněna takzvaná patní štola. Na fotografii níže je zachycen její levý dílčí výrub.

Následuje pohled do vedlejší komory – technologického bloku.

A obratovým kolejištěm dál po trase.

S nahlédnutím do pravého dílčího výrubu.

Komora směrem na Náměstí Míru, s odbočkou do přístupové a vzduchotechnické štoly ústící z prostoru u sjezdu z ulice 5. května.

Ta už se v rámci prohlídky projít nadala.

Následuje tak návrat na povrch, budoucím eskalátorovým tunelem ústícím na Pankráci z pod administrativního areálu Gemini.

Plánovaná linka D se bude stavět ve třech etapách. První a aktuálně realizovaná je Pankrác-Nové Dvory. Na ni naváže úsek Nové Dvory-Depo Písnice. A poslední má být Pankrác-Náměstí Míru. V úvahu připadala i odbočka na Modřany.

Nechci být skeptik, ale vzhledem k tomu, že od doby, kdy se začalo na Pankráci vrtat do země uběhlo už více jak 6 let a nyní se teprve začíná s archeologickým a následně geologickým průzkumem v místě plánované stanice Nemocnice Krč, budeme si muset na tuto moderní linku ještě nějakou dobu počkat. O znovu realizovaných výběrových řízeních a podobné byrokracii související se stavbou už raději nemluvě.

Úplným závěrem pár fotek z počátku geologického průzkumu, Pankrác 2019.