mizející prostor drážního pozemku na Smíchově
Toto nádraží bylo vždy dopravně významné a stejně tak je tomu i dnes. Na sílící požadavky rostoucího města má ale jeho jižní strana odpovědět ústupem dopravnímu uzlu pro automobily, na té severní by měly zase vyrůst komerční a bytové budovy. Pojďme se podívat na postupně mizející a i přes jeho dnešní funkcionalistickou podobu romantické části.
Dnešní podoba a umístění nástupiště je nejmladším řešením, stavěným až roku 1956.
Výtopna Zlíchov pořádá na Smíchově zážitkové jízdy parních vlaků.
Ještě pár fotek lokomotivy a půjdeme se podívat na zoubek samotné výtopně.
Možná znáte budovy výtopny pohledem z výpadovky Dobříšské ulice nebo od ulice Nádražní, ústící ze Strakonické. Soubor budov je doslova obklíčený dopravní infrastrukturou města.
I takto může vypadat interiér historických vozů.
Než nahlédneme dovnitř původní budovy Pražsko-duchcovské dráhy, pojďme se ve zkratce podívat na její historii.
Výtopna byla dostavěna v roce 1873 souběžně se zprovozněním tratě Smíchov-Rudná-Slaný. Za jejího provozu se tu opravovaly i luxusní železniční vozy. Později zde probíhala kompletace tramvají T3 a dalších elektrických jednotek. Od roku 1999 má výtopnu v pronájmu občanské sdružení Výtopna Zlíchov – Klub železniční. To tu pokračuje v tom, pro co byl původní areál budován – v opravě a údržbě parních lokomotiv.
Pokud se vám budova staré výtopny líbí nebo je vám sympatické, že i v 21. století se hlavní město pyšní takovýmto technickým unikátem, a chtěli byste ji podpořit, není nic snazšího než podepsat, klidně jen elektronicky, petici za její záchranu. Důležité je, že budovaná Radlická radiála nemá ani přímo vést přes budovu výtopny, na jejím místě má být pouze dočasný výjezd stavebních strojů z tunelu, který by byl po dokončení výstavby pravděpodobně zase zasypán.
Odkaz na petici naleznete na konci tohoto článku.
Nyní se ještě projdeme po severní straně mizejícího prvního nástupiště a nákladovým areálem.
Pohledy směrem k první budované zastávce, pojmenované Praha-Smíchov – severní nástupiště. Drážní budova tu vznikla roku 1872 dočasně, namísto plánovaného rozsáhlejšího komplexu v Nádražní ulici.
Původní nádražní budova Buštěhradské dráhy je dnes využívaná jako zázemí soukromého dopravce, který má na Smíchově i své stanoviště vlaků. Již dříve tu měly společné nádraží kromě té Buštěhradské i dráhy Česká Západní a Pražsko-duchcovská.
Výhled směrem k původnímu severnímu nástupišti s nádražní bodovou (na fotografii pod tyčícím se mrakodrapem V-tower).
V těchto místech se již začalo s odstraňováním kolejí a čištěním plochy pro vznik nové čtvrti.
Pohled k teprve rok a něco (prosinec 2016) uzavřené zastávce, která byla zrušena z důvodu částečného prodeje pozemků developerské skupině – mimochodem stejné jako Nákladové nádraží Žižkov. Respektive České dráhy založily společně s jediným a tím samým věřitelem společnost a plánují zde novou zástavbu.
Zbytky pozemků po nákladovém nádraží Na Knížecí. V minulosti se tu hojně pořádaly burzy.
Celkový pohled na mizející nádraží směrem ke Knížecí.
Pohledy od autobusového nádraží.
Pár zákoutí a pozemků od Nádražní ulice.
Na závěr několik podvečerních záběrů z lávky.
Výše jsem zmiňoval možnost podpořit zachování Zlíchovské výtopny, proti magistrátem plánovaným zabráním pozemků, na kterých stojí. Po dostavbě Radlické radiály mají být pozemky vráceny, ovšem prázdné. Očekává se, že by tu poté mohla vyrůst „výtopna 2“. Těžko ale dnešní technika dokáže do náhradních budov vdechnout atmosféru 19. století, vůni oleje a sazí a postavit poslední stojící objekt Pražsko-duchcovské dráhy na území hlavního města.
Elektronickou petici pro zachování naleznete zde.
.