Metro Českomoravská a poslední rozsvícení zapomenutého podchodu do bývalého areálu ČKD

Střecha, nástupiště, podchod a začátek přípravy demolice.

Stanici metra Českomoravská čeká kompletní rekonstrukce, a to jak vnitřní, tak i vnější. Kromě 34 let starých prostor metra, postupně přecházejících v autobusové nádraží, se tu skrývá ještě jiný kus historie, a sice léta uzavřený podchod vedoucí přímo do tehdejšího průmyslového areálu ČKD Lokomotivka.

To bych ale předbíhal, nejdříve se podíváme na střechu stanice.

Stanice byla vybudována jako konečná, respektive obratová, při výstavbě prodloužení linky B z Florence sem na Českomoravskou (II.B.). A přesně takhle funkcionalisticky dopravní portál působí i z venku.

O tom, že potřebuje rekonstrukci, není pochyb. Vzhledem k vytíženosti během akcí pořádaných v přilehlé sportovní hale je potřeba více než jen zefektivnit vstupy do prostorů samotného metra.

Naopak autobusové nádraží je dnes už trochu předimenzované. Po vzniku stanice Černý Most též s přilehlým autobusovým nádražím (v roce 1998, etapa IV.B.) se spoustu zde končících linek odklonilo právě tam.

Ze střechy postupně dolů až k peronu stanice.

V rámci rekonstrukce budou vyměněny i původní eskalátory za některé ze současných typů.

I obložení stanice bude mít kompletně novou podobu. Původní keramické obklady nahradí skleněné desky.

Stanice je v provozu od 22. listopadu 1990 a dá se tak říct, že ke svým budoucím půlkulatinám obdrží honosný dárek.

A teď už k nakousnutému uzavřenému bývalému podchodu.

Podchod sloužil zaměstnancům areálu ČKD Lokomotivka jako přímá cesta od metra do práce a zpět. Dokonce tu byla i vrátnice s hlídačem. Po finálním srovnání největšího Libeňského industriálního komplexu se zemí (2002) ztratil podchod využití.

V době návštěvy je na jedné straně zazděn a prosakuje do něj voda. Trochu to navozuje atmosféru z povodní, které se odehrály také v roce 2002, tehdy byla zaplavena i samotná stanice. 

V rámci rekonstrukce bude podchod zalit betonem a nadobro přestane existovat.

Shodou náhod se tady dole zrovna snaží parta nadšenců prostory naposledy rozsvítit.

A skutečně se jí to povede.

Ještě několik fotek výsledného počinu s nasazeným Black Mist filtrem.

Hodilo by se s místem rozloučit, tak závěrem několik fotek z počátku přípravy demolice. Ta s následnou rekonstrukcí naplno vypukne začátkem roku 2025 a bude trvat déle než 1 rok. Po většinu jejího trvání budou soupravy nástupištěm jen projíždět.

A úplně na konec přidávám sled událostí, popisujících jak se tato stanice při velkých povodních v roce 2002 ve dnech 13. až 15. srpna plnila vodou – valící se sem pod tlakem od Palmovky, tedy do kopce.

Jedná se o přepis zápisů ze stránek Metro webu (metroweb.cz), přímý odkaz na zdroj naleznete zde.

00:20 – poslední souprava s cestujícími po 2.koleji odjíždí v 00:01:06 ze stanice Zličín, v 00:31:30 přijíždí do stanice Českomoravská a v 00:33:36 odstavuje na obratové koleji

00:13:18
Poslední souprava s cestujícími v úseku Kolbenova – Florenc B po 1. koleji odjíždí ze stanice Kolbenova. Vysočanská 00:14:42 (odjezd), Českomoravská 00:16:00 (odjezd), Palmovka 00:17:42 (odjezd), Invalidovna 00:18:54 (průjezd), Křižíkova 00:19:48 (průjezd), Florenc B 00:20:48 (příjezd)

00:16:06
Poslední souprava s cestujícími v úseku Florenc B – Kolbenova po 2. koleji odjíždí ze stanice Florenc B. Křižíkova 00:17:30 (průjezd), Invalidovna 00:18:42 (průjezd), Palmovka 00:20:24 (odjezd), Českomoravská 00:22:12 (odjezd), Vysočanská 00:23:30 (odjezd), Kolbenova 00:24:42 (příjezd)

00:19:24
Na obratové koleji stanice Českomoravská odstavuje souprava, která přijela od Florence B

04:00
Krátce po 4 hodině ranní je již místnost pro zesnulé (972.1) ve stanici Palmovka částečně zaplněna vodou, která neustále ve stále větším množství přitéká kabelovými průchodkami. Od kolejiště je voda oddělena dvojicí stěn s protipožárními dveřmi, které dosud odolávají tlaku vody. Voda z místnosti částečně uniká drenáží, která ústí do žlabu mezi kolejnicemi. Minutu nebo dvě po 4 hodině je tlak vody v místnosti 972.1 již tak vysoký, že vylamuje protipožární dveře i s kusem zdi. Vzápětí voda proráží i druhou stěnu s dveřmi. Jedny protipožární dveře končí v 1. koleji do které se valí i velké množství vody z místnosti. Ta převážně odtéká kolejištěm po spádu do vlastní stanice a dále až k uzavřenému traťovému uzávěru za stanicí. Část vody teče i proti spádu směrem ke stanici Českomoravská, kde je ve vzdálenosti asi 70 m výškový horizont pouze o 20 cm výš. Sloupec vody je zde ještě dostatečně vysoký, aby žlabem mezi kolejnicemi mohla voda pokračovat směrem ke stanici Českomoravská. Zbylá část vody se v místě průniku do kolejiště přelévá až do 2. koleje, ve které teče po spádu do stanice a k tlakovému uzávěru. Celkově v tento okamžik teče do stanice Palmovka z povrchu asi 900 l/s vody. Většina vody (asi 700 l/s) teče po spádu do stanice a k tlakovým uzávěrům. Zbylá část (200 l/s) přetéká výškový horizont v 1. koleji a pokračuje směrem ke stanici Českomoravská.

04:21:48
Souprava odstavená na obratové koleji stanice Českomoravská přejíždí na 2. staniční kolej. V té době je již voda přitékající od stanice Palmovka v nejnižším místě tohoto mezistaničního úseku, který je přibližně 350 m od okraje nástupiště stanice Českomoravská. Bezprostřední nebezpečí však nehrozí, protože nástupiště stanice Českomoravská je o cca 7 m výše a voda stoupá relativně pomalu (stanicí začne voda protékat až po 12 hodině). V 04:30:54 souprava odjíždí do stanice Černý Most, kam přijíždí v 04:45:24 a odstavuje na 2.koleji.

07:00
Traťové uzávěry u stanice Palmovka jsou již plně zatopeny vodou. Ve vlastní stanici Palmovka se voda ustálila na konstantní výšce asi 0,5 m nad TK. Nyní přitéká do stanice 1 150 l/s. Většina přitékající vody odtéká směrem ke stanici Českomoravská přibližně rovnoměrně oběma traťovými tunely. Menší část vody odtéká netěsnostmi traťových tlakových uzávěrů do stanice Invalidovna.

09:55
Hrozí zaplavení MDT Českomoravská – vypnuta elektrická energie

10:01
Nařízena evakuace všech pracovníků ze stanice Českomoravská

10:02
Ve stanici Českomoravská nelze uzavřít vstupní tlakový uzávěr

12:00
Do stanice Palmovka přitéká kabelovými průchodkami asi 1 420 l/s vody. Dalších 300 l/s přitéká od stanice Invalidovna skrze netěsnosti tlakových uzávěrů. Hladina vody ve stanici Palmovka je stále na konstantní výšce 0,5 m nad TK. Voda dosahuje výškového horizontu před stanicí Českomoravská a začíná protékat kolejištěm přes stanici směrem ke stanici Vysočanská.

12:20
Voda od Palmovky dosáhla nejnižšího úseku mezi stanicemi Českomoravská a Vysočanská a začíná zde stoupat.

14:00
Výška vody v okolí stanice Palmovka kulminuje přibližně na kótě 189,25 m n. m., tj. na výšce asi 300 cm nad úrovní podlahy vstupu z ulice Na Hrázi. Do stanice přitéká kabelovými průchodkami z povrchu asi 1 475 l/s vody. Dalších 400 l/s přitéká od stanice Invalidovna skrze netěsnosti tlakových uzávěrů. Směrem ke stanici Českomoravská tak odtéká téměř 1 900 l/s vody. Voda mezi stanicemi Palmovka a Českomoravská již dvě hodiny přetéká výškový horizont a zaplavuje níže položený úsek mezi stanicemi Českomoravská – Vysočanská.

14:00
Ztráta komunikace a povelování dálkového ovládání měníren a distribučních transformoven od elektrodispečera v úseku v úseku Zličín – Českomoravská. Zastaven provoz v úseku Zličín – Nové Butovice. Náhradní povrchová doprava prodloužena do stanice Zličín

14:10
Výška vody dosahuje TK ve stanici Českomoravská.

15:00
Voda ve stanici Vysočanská dosahuje úrovně TK, tedy stejné výškové úrovně jako horizont mezi stanicemi Palmovka a Českomoravská.

18:00
Voda ve stanici Českomoravská dosahuje úrovně nástupiště. Nyní přitéká do stanice Palmovka 1 375 l/s vody z povrchu a 220 l/s od stanice Invalidovna.

čtvrtek 15. srpna 2002

00:30
Ve stanici Palmovka je voda stále na konstantní úrovni 0,5 m nad TK. v úseku Palmovka – Vysočanská je o 2,5 m níže. Ve stanici Českomoravská je již na nástupišti 1,4 m vody a ve stanici Vysočanská 1,0 m vody. Do tohoto úseku stále přitéká asi 1 050 l/s vody z povrchu do stanice Palmovka z povrchu a 400 l/s od stanice Invalidovna.

13:30
Výška vody v celém úseku Palmovka – Vysočanská se vyrovnává na kótě 0,5 m nad TK ve stanici Palmovka (3,9 m vody nad úrovní nástupiště stanice Českomoravská a 3,5 m nad úrovní nástupiště stanice Vysočanská). Přítok vody z povrchu do stanice Palmovka téměř ustal. Do stanice Palmovka však stále proudí asi 470 l/s vody od stanice Invalidovna přes netěsnosti tlakových uzávěrů.